Haakpatroon muñeca cuadrada of vierkante pop

Make your own square head doll * Crochet pattern in Dutch

De muñeca cuadrada, letterlijk vertaald als vierkante pop, was een hit op Spaanse blogs. Het patroon leek op het eerste zicht enkel in het Spaans beschikbaar te zijn. Per toeval vond ik de blog Bylaemelise waar net een CAL (Crochet Along) over dit onderwerp afgelopen was. Ik contacteerde de blogster en kreeg een volledig uitgewerkt patroon in het Frans! Hieronder vind je mijn vrije interpretatie. Als er nog onduidelijkheden of fouten staan in de tekst, aarzel dan niet om mij te contacteren.

Gebruik haaknaald 3,5 en restjes wol of katoen. De pop meet 45cm.
Opgelet, haak steeds spiraalsgewijs in plaats van je toeren te sluiten. Dit geeft een properder resultaat. Een duidelijke uitleg (met foto's) over het wisselen van kleur bij spiraalsgewijs haken, vind je hier.

BENEN

Dit is het basispatroon voor een been. Je kunt eindeloos variëren in de hoogte, kleur en afwerking van de schoenen en sokken. Voor een nette kleurovergang haak je best in de achterste lus van de vaste. Wil je echter een sok met fantasieboordje, haak dan het fantasieboordje in de voorste lus en gebruik de achterste lus om verder te gaan met de kleur van het been.

Maak een ketting van 12 lossen.
Toer 1 : haak 12 vasten heen, ga verder aan de andere kant van de ketting en haak 12 vasten terug (24)
Toer 2-3 : vasten (24)
Toer 4 : Haak 10 vasten, 2 maal minderen, haak 10 vasten (22)
Toer 5 : Haak 9 vasten, 2 maal minderen, haak 9 vasten (20)
Toer 6 : Haak 8 vasten, 2 maal minderen, haak 8 vasten (18)
Toer 7 : Haak 7 vasten, 2 maal minderen, haak 7 vasten (16)
Toer 8 : Haak 6 vasten, 2 maal minderen, haak 6 vasten (14)
Vul het voetje op met poppenvulling.
Toer 9-39 : vasten (14)
Vul de benen op met poppenvulling.
Toer 40 : Vouw het been plat met de voet naar voren. Sluit de opening van het been door een rij vasten te haken, waarbij je één vaste van de voorkant met één vaste van de achterkant samen haakt (7).

ARMEN

Maak een ketting van 6 lossen.
Toer 1 : vasten (6)
Toer 2 : meerder in elke vaste (12)
Toer 3 : (1 meerderen, 1 vaste) 6 keer (18)
Toer 4-5 : 2 toeren vasten (18)
Toer 6 : 6 vasten, 3 maal minderen, 6 vasten (15)
Toer 7 : vasten (15)
Toer 8 : 6 vasten, 2 maal minderen, 5 vasten (13)
Toer 9 : vasten (13)
Toer 10 : 6 vasten, 1 maal minderen, 5 vasten (12)
Toer 11: indien je een lang mouwtje wenst, verander dan van kleur als volgt: haak 6 vasten, ga over op de kleur van het mouwtje en haak nog 6 vasten (12)
Toer 12-20 : vasten (12)
Toer 21 : indien je een kort mouwtje wenst, verander dan nu pas van kleur als volgt: haak 6 vasten, ga over op de kleur van het mouwtje en haak nog 6 vasten (12)
Toer 22-26 : 5 toeren van 12 vasten (12)
Vul de arm op.
Toer 27 : Vouw de arm plat. Sluit de opening van de arm door een rij vasten te haken, waarbij je één vaste van de voorkant met één vaste van de achterkant samen haakt (6).

HOOFD EN LICHAAM

We haken de pop van boven naar onder. Begin daarom met de kleur van het gezicht.
Toer 1 : Maak een ketting van 18 lossen, daarna 1 losse, 1 vaste in de tweede losse en nog 15 vasten. Meerder 1 maal in de laatste losse en keer. Haak 16 vasten in de achterkant van de lossenketting, meerder 1 maal (36)
Toer 2 : 2 maal meerderen, 14 vasten, 3 maal meerderen, 16 vasten, 1 maal meerderen (42)
Toer 3 : (1 meerderen, 6 vasten) 6 keer (48)
Toer 4-20 : 17 toeren van 48 vasten, verander daarna van kleur (48)
Toer 21 : vasten in de achterste lus (48)
Toer 22 : vasten (48)
Toer 23: vasten, maar haak ondertussen de armen vast aan het lijf (48)
Toer 24-42 : 19 toeren van 48 vasten (48)
Toer 43 : (1 meerderen, 7 vasten) 6 keer (54)
Toer 44 : (1 meerderen, 8 vasten) 6 keer (60)
Toer 45 : (1 meerderen, 9 vasten) 6 keer (66)
Toer 46 : (1 meerderen, 10 vasten) 6 keer (72)
Toer 47 : 72 stokjes in de voorste vaste (72)
Toer 48-49 : 2 toeren stokjes (72)
Toer 50 : werk de rok af met een fantasieboordje. Hecht de draad af en vul het lichaam op. Ga nu naar de binnenkant van de rok (toer 47). Haak de onderkant van het lichaam dicht als volgt: 10 vasten, eerste been (7), 2 vasten, 2de been (7), 10 vasten (36).

HAAR

Het haar bestaat uit 2 driehoeken die vastgenaaid worden op de hoeken van het poppenhoofd. Je bekomt een gestreepte structuur door altijd te haken in de achterste lussen!
Maak een ketting van 6 lossen.
Toer 1 : vasten (6)
Toer 2 : meerder in elke vaste (12)
Toer 3 : (1 meerderen, 1 vaste) 6 keer (18)
Toer 4 : (1 meerderen, 2 vasten) 6 keer (24)
Toer 5 : (1 meerderen, 3 vasten) 6 keer (30)
Toer 6 : (1 meerderen, 4 vasten) 6 keer (36)
Toer 7 : (1 meerderen, 5 vasten) 6 keer (42)
Toer 8-10 : 3 toeren van 42 vasten (42)
Hecht de draad af. Naai de twee driehoeken op het hoofd zodat ze elkaar raken in het midden. Naai niet in de laatste toer, maar in de voorlaatste: zo is de naad niet zichtbaar.
Maak vlechtjes en naai ze vast onderaan de driehoeken.

AFWERKING

Indien je dit wenst, kun je wangen haken in een contrasterende kleur. Dit doe je zo:
Maak een ketting van 6 lossen.
Toer 1 : vasten (6)
Toer 2 : meerder in elke vaste (12)
Toer 3 : (1 meerderen, 1 vaste) 6 keer (18)
Naai de wangen op het gezicht.
Borduur ogen en een mond.

En laat je zeker ook inspireren door de volgende blog: galamigurumis.com.

Veel haakplezier! Geef je een seintje als je zelf een muñeca cuadrada hebt gehaakt?

Update (2 juni 2017): Ondertussen verscheen op Bylaemelise een uitgebreide post over mijn muñeca cuadrada. Merci, Laetitia!

5 opmerkingen:

  1. Oh wat een mooie lieve pop. Hop, staat op m'n veel te lange "want-to-do" lijstje! Ook erg leuk dat je met dit patroon naar hartelust kunt variëren. dank je wel voor het delen.
    groetjes Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad, gebruik je fantasie en pas het patroontje aan naar eigen wens. Ik plan voor mijn zoon nog een monstervariant, met klauwen een één oog!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze week een muñeca cuadrada gemaakt voor mijn achternichtje. Ik denk dat ze hem erg leuk gaat vinden. Jammer dat ik hier geen fotootje kan laten zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb deze week een muñeca cuadrada voor mijn kleine achternichtje gemaakt. Ik weet zeker dat ze haar leuk gaat vinden. Jammer dat ik hier geen fotootje kan laten zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat fijn om te horen dat je een muñeca cuadrada hebt gehaakt. Ik ben heel erg benieuwd naar je foto, je mag die doorsturen naar pippa.pop.blog@gmail.com, dan publiceer ik het op de blog!
    Ook als je suggesties hebt bij het patroon of onduidelijkheden wenst te melden: doe gerust, ik zou je zeer dankbaar zijn!

    BeantwoordenVerwijderen

UA-88025681-1